Šárka Lantová

26. prosince 2019 12:22

Camino de Santiago

11 dní, skoro 300 km, dvě holky z kanceláře a slavná poutní cesta portugalskou trasou

Galerie

START Vídeň – Lisabon: Odlétáme.... .✈✈✈✈

Na letišti ve Vídni jsme si samy přes automat hladce odbavily krosny a nastoupily do letadla. Kolem půlnoci jsme přiletěly do Lisabonu, kde nás čekalo 6 hodin mezipřistání než budeme pokračovat do Porta.

#Day1: Porto: ušlá vzdálenost 24,66 km

První den prověřil naše poutnické odhodlání hned ze začátku! Po probdělé noci v Lisabonu jsme se konečně dostaly na letiště do Porto. Vylezly jsme ven natěšené do akce..... Jenže kam teď? Doprava, doleva? Asi k moři, ne? Věděly jsme, že chceme začít od katedrály Porto a tam si nechat dát razítko, tak jsme vyrazily. Tu katedrálu jsme po několika hodinách a asi 20 nachozených kilometrech fakt na kopci našli, sehnaly razítko a v podstatě konečně začaly oficiální poutní cestu.

Katedrála v Porto

Déšť se stupňuje a po dvou hodinách musíme bohužel rezignovat, že víc jak 25 km dneska prostě nedáme... do nejbližší Albergue je to ještě 20 km daleko.  Nakonec jsme přes booking našly kilometr od nás volné postele v ženském pokoji za 18 Euro na osobu.

#Day2: Porto - Vilarinho: ušlá vzdálenost 24,68 km

Portugalsko nám tento den ukázalo i svou hezčí tvář, dostaly jsme se konečně do menších vesniček a svítilo nám krásně sluníčko. Míjely jsme cestou pár dalších poutníků, ale k nikomu jsme se nepřipojily. Cesta nám slibně utíkala a tak jsme dnešního cíle - cca 25 km - dosáhly už kolem druhé hodiny. V Albergue jsme vyfasovaly do pokoje mladou Němku, jinak pohodlíčko za 12 Euro i s plnou kuchyní a lednicí. Pohádka :)

#Day3: Vilarinho – Barcelos: ušlá vzdálenost 29,60 km

Dnes jsme vstávaly už v šest a vyrazily ještě skoro za tmy a podél hlavní. Portugalci jezdí jako šílenci, takže nic moc, pak pro změnu několikahodinová cesta kukuřicí. Počasí kolem 20 stupňů, hravě jsme do oběda zdolaly 20 km. Dalších deset kilometrů už se nám moc lehce nejde. Dostáváme se ovšem do městeček, kde žije asi horních deset tisíc, všude samá luxusní vila a udržované předzahrádky. Dva kiláky před Barcelos už jsme mlely z posledního, ale rozhodly jsme se jít až do té nevzdálenější Albergue. Albergue za 5 Euro, postelí asi 20, vybraly jsme si dvě železné palandy v rohu, nakonec nás tu je 6 ženských v tomhle koutku, zbytek je mix. Špunty do uší jsou dnes v noci jasná věc . Jsme ve městě, takže nákup v supermarketu na zítra, sendvič teď k večeři a jdeme spát. Zítra nás čeká 34 km a má být dost hnusně, tak to asi bude jeden z nejnáročnějších dní.

#Day 4: Barcelos - Ponte de Lima: ušlá vzdálenost 37,16 km

Dnes jsme opět vstávaly v 6, bohužel venku lilo jako z konve. Prvních deset kilometrů v dešti a do kopců moc nenasvědčovalo tomu, že tento den dáme víc jak 20 km. Kolem 9h přestalo pršet, zašly jsme na kávičku a dezert, odpočinuly a vyrazily dál. Dnes cesta vinicemi, což byla paráda. Nakonec jsme se rozhodly, že opravdu dojdeme až do Ponte de Lima! Po cestě jsem pak rovnou přes Booking zamluvila dvě postele v nejbližším hostelu v Ponte. Hostel ok, hned zkraje města, za 15 eur 4-lůžák i se snídaní, paráda. Nakonec dorazila jako spolubydlící jen jedna starší paní. Jinak k hranicím se Španělskem to je cca 38 km, což je co by kamenem dohodil. :)

#Day 5: Ponte de Lima - Rubiaes: ušlá vzdálenost 22,87 km

Zase prší, ale to už nás nerozhází... Dnes cesta většinou divočinou, lesem a po pěšinkách, cesta pořád do kopce a z kopce. Sebralo nám to dost energie, takže jsme byly rády, když se na vrcholku objevil kiosek. To už vylezlo i sluníčko, zase krásných 20° C. Po občerstvení jsme vyrazily plné čerstvých sil, takže do Albergue, kterou jsme si naplánovaly, jsme nakonec dorazily v krásnem čase a jako vždy mezi prvními. Ubytování ve velkém, asi 40 postelí, železné palandy, jedna vedle druhé, připadala jsem si jako ve vězení, ale všude čisto. Za 6 Euro luxus!  Hned vedle je mini market a snack bar v jednom, příjemná vyhlídka na večer.

#Day 6: Rubiaes - Tui: ušlá vzdálenost 20,32 km

Vzhledem k tomu, že nám cesta utíká rychleji než jsme počítaly, jsme se dohodly, že trochu zvolníme . Cesta ok, svítilo sluníčko hned od rána. Ve Valenca jsme daly poslední jídlo v Portugalsku. Přešly jsme most a najednou jsme byly ve Španělsku a najednou bylo zase o hodinu víc. Ještě jsem se tu ale nezmínila o Portugalcích... na to, že jim tu za rok projde cca 80 tisíc poutníků jsou pořád milí a uctiví. 99% nás pozdravilo a popřálo Buen Camino - Šťastnou cestu! Většinou se na vás i usmějí! Lidi vám mávají z aut a zdraví vás, někteří dokonce přibrzdí a volají Buen Camino, to je fakt super. První španělské město je Tui - krásné historické stavby - Albergue je hned za katedrálou.

#Day 7: Tui - Mos: ušlá vzdálenost 23,47 km

Ráno nám to nikdy moc dlouho netrvá, ale nepočítaly jsme s tím, že s posunem času se nám opozdí i svítání. Dvě hodiny jsme šly jen s čelovkami lesem, což nebylo úplně příjemné, ale šlapaly jsme, co se dalo a najednou 10 km za námi. Opět nám ale začalo pršet. Ubytovaly jsme se za 6 euro v další Albergue, tentokrát v Mos.  Akorát s naším vražedným tempem jsme byly u dveří Albergue zas jako první už kolem 14 hodiny. Dnes jsme také minuly první patník pod 100 km do Santiaga, brzy tedy hotovo.

#Day 8: Mos - Pontevedra: ušlá vzdálenost 30,66 km

Dnešní den masakr v mnoha oblastech. Před námi 30 km, v plánu opět kopce nahoru dolů a tělo už začíná být unavené. Na Albergue jsme dorazily až v 16 hod, u nás nevídané.... Ještě jsem vám úplně nezmínila, jak to funguje na takové ubytovně pro poutníky. Albergue. Jsou to místa, kde vás ubytují jen na jednu noc, zpravidla za 6 Euro, na základě kredenciálu, (takový průkaz poutníka, kam sbíráte razítka, za což vám na konci vydají poutnický "diplom"). Vypadá to tu jako vězení, ale všude čisto, většinou i společná kuchyně, prádelna a společenská místnost. Je tu samozřejmě omezený počet míst, takže není úplně žádoucí, končit trip v šest večer, to už vás třeba ani neubytují. Naštěstí jsme šly koncem září, což už je po sezóně, takže s nám tohle za celou cestu nestalo. Dnes jsme překonaly 200. km a potkaly patník 69 km do Santiaga... tři dny před námi, není kam chvátat.

#Day 9: Pontevedra - Caldas de Reis: ušlá vzdálenost 24,55 km

Vyrazily jsme opět za tmy, ke všemu lilo. Nemělo smysl se zdržovat na Albergue, tu stejně musí všichni opustit do 8 hod. Dnes jsme toho ani moc nenamluvily, 25 km před námi, déšť neustával, místo na přestávku nikde. V takové chvíli se člověk musí v hlavě poprat sám se sebou a prostě jít.

#Day 10: Caldas de Reis - Cruces (Padrón): ušlá vzdálenost 27, 51 km

Tak dnes zase lilo celý den, ale včera jsme si pořádně odpočinuly (šly jsme spát dokonce bez večeře), tak to šlapalo docela dobře. Ale boty ze včera bohužel neuschly. Kolem desáté jsme se šly schovat do hospody a daly si pořádnou snídani a pak si mákly.

Na zítra nám zbylo jen 18 kiláků!!!!!

#Day 11: Cruces – Santiago de Compostela: ušlá vzdálenost 18 km

Co dodat, jsme tu!!!! Cesta ten den byla krátká, ale nekonečně se vlekla. Navíc už jsme byly definitivně zpátky v civilizaci a tak jsme si začaly uvědomovat, jak to vlastně vypadáme. :) Přišly jsme na náměstí ke katedrále, kde naše cesta definitivně skončila. Pro potvrzení o absolvování trasy jsme musely popojít ještě o kousek dál. V kanceláři na nás čekal pořadník, dostali jsme číslo kolem 700, masakr. Bylo nám řečeno, že máme přijít tak za 4-5 hodin, ale nakonec jsme vše vyřídily a ubytovaly se v poslední Albergue.

Oficiální trasa je kratší, ale občas jsme se ztratily, občas šly na nákupy a podle GPS jsme za těch pár dní našlapaly cca 300 km a naše nohy podle toho vypadají, ale byl to super zážitek na celý život a věřím, že nebude poslední!

Galerie

AHOJ

Jmenuji se Jonathan Demme, jsem z Francie, budu vás stručně informovat, jakmile to od vás uslyším, budu se s vámi chtít probrat, ale ne tady v cestoletu napište mi na (jonathandemmi@gmail.com)