Týna Vašíčková

20. března 2018 16:42

Cesta kolem Sicílie za 14 dní: 1) Palermo

Jak jsme první večer bezprizorně seděli na zemi, pak spali nad hlučným barem a druhý den našli fíkusy hodné Angkor Wat.

Galerie Mapa

DEN PRVNÍ: ÚTERÝ 30.5.2017 PRAHA – TRAPANI letiště - PALERMO

• Letíme nalehko, jen s příručním zavazadlem s Ryanair, kterým opět není rozumět + nedají ani bonbon (fakt doporučuju s tím počítat a přinést si vlastní zásobu - přistávání bude pro vaše uši o poznání příjemnější záležitost). Protože jsme se nalodili až na poslední výzvu pro cestující, vodu pořízujeme až v letadle (plus kafe Lavazza a tic-tac za dvě eura). Kolem hafo mimin a také upovídaný pán, který už na Sicílii byl všude. Vidíme Alpy, zasněžené vrcholky a Trapani.

• Přistáváme v 19:00 (resp. ve 46, ale další čtvrt hodinu jedeme po ranveji). Letiště je malé, snadno se zorientujeme a kupujeme lístky do Palerma. Autobusová zastávka = fermata. Pan autobusák má upravenou mustáž „dirty-lip“, typicky italské.

• Ve 21:45 jsme v Palermu na hlavním nádraží. Vše je krásně nasvícené, je teplo, ale ne vedro, příjemné. Cca za 5-10 minut potkáváme Lídl. Nemají hummus, kupujeme tedy ciabatty a jahodovou (= frágola) marmeládu. Za dalších 5 minut po nákupu bez problémů nacházíme adresu našeho ubytování přes Airbnb, Piazza Anna.

• Tady se to začíná dramatizovat. Číslo popisné 20 nikde nevidíme, jen 19, kde je hlučný bar nacpaný lidmi. Navíc mi po příletu na Sicílii klasicky přestává fungovat telefon a ten Štěpánův je samozřejmě téměř vybitý. Nicméně zvládáme z něj ještě napsat sms ubytovateli a ve 22:45, po bezprizorní půlhodince sezení na zemi uprostřed náměstí plného hulákajících lidí, dechberoucích památek a zuřivě dovádějících psů, na nás z balkonu spásně mává Číro.

• Balkon se nachází přímo nad barem a lidí po půlnoci takhle pěkně při úterku jen přibývá, malé děti nevyjímaje. K uřvaným Italům si pro představu dokonalého spánku už jen přimyslete zvonek u postele přímo nad vaší hlavou. Za hodinu, kterou jsme zde, zvonil už dvakrát. Ciro ve vedlejším pokoji to neslyší, chudáček, tak nás poprosil, až to příště zazvoní, ať na něj přes zeď zaťukáme. Že prý kamarádi.

• Postel je kovová a skřípe, ale to nevadí, protože to zcela zanikne v řevu zvenku – okna jakoby tam ani nebyla, proniká i kouř. Pokrývka, jak jinak, společná.

• Ale byt je jinak fajn a Ciro taky, věnuje nám mapu města a ukazuje nám na ní to, co bychom za naší krátkou návštěvu určitě neměli minout.

• Klasicky krademe zubní pastu. Spí se nám dobře – nejsme žádní zelenáči - máme ucpávky do uší. Aneb městečko Palermo (ne)usíná, jak se u nás říká při té dětské hře.

to modré okno, jak se tam svítí - jooo, to je náš byt a hned to vedle je okno do naší ložnice. lidi se teprve scházejí

DEN DRUHÝ: STŘEDA 31.5.2017 PALERMO - CEFALÚ

• Budík v 7:35. Venku už je slušný cvrkot. Včetně chechtání racků a troubení aut. Na Palermo máme jen dopoledne, pak se musíme přesunout do další destinace. Po wifi rychle řešíme domluvu s Ryosukem přes Airbnb a cca v 9:15 vyrážíme do města (Ciro vstává). Batožinu necháváme u něj na chodbě.

• Záhy potkáváme luxusní obchod s naleštěnými dřevěnými rakvemi se zlatými doplňky vystavenými na zdech – úplně v centru na dobré adrese – jako byste si šli koupit kabelku Prada do Pařížské.

• Město nádherné, pořád je na co koukat. Jdeme místním trhem s potravinami a věcmi pro turisty, prodavači na sebe z dlouhé chvíle divoce pořvávají, vypadá to, že se baví. Pak se dostáváme na blešák místních. Staré věci a veteš na hromadách na zemi, vybydlené prázdné baráky, děti čutající do míčů na ulici, odpadky všude. Je to zážitek, Týna zběsile fotí.

• Jdeme dovnitř do normandského paláce. Vstupné nekřesťanských 10 euro. Krásně vyzdobená kaple + zajímavý strop. U katedrály dáváme první typické italské kafíčko za euro a sedáme na barové židličky na úzkém chodníku, máme luxusní výhled. Káva je vynikající, to dokážu rozlišit i já, kafař příležitostný. Ale porce je opravdu miniaturní, a to jsme si dali "lungo". Štěpán neváhá a když se nikdo nedívá, do čerstvé kávy rychle přilívá dávku vody.

• Dále navštěvujeme archeologické vykopávky: římský dům + mozaika. Je tam cedule "INGRESSO LIBERO" = vstup volný. Pak zamíříme do přístavu. V blízkém parku narazíme na olbřímí prastaré fíkusy (200 let), co by klidně mohly být v Kambodži, jsme z nich nadšení. Slavná kašna vypnutá.

• Kupujeme pohledy a vracíme se k Círovi, ten záhy přichází domů na oběd. Ještě u něj posedíme a sepíšeme korespondenci, načež se nám nabídne, že pohledy hodí na poštu za nás. S díky přijímáme a loučíme se.