Týna Vašíčková

8. dubna 2018 15:21

Cesta kolem Sicílie za 14 dní: 3) Taormina a Gole Alcantara

Jak jsme viděli sicilský "Karlův Most", strávili idylické odpoledne v lávové soutěsce a poprvé spatřili Etnu.

Galerie Mapa

DEN ČTVRTÝ: PÁTEK 2.6.2017 CEFALÚ - TAORMINA

• Naším dnešním cílem je překonat stopem značný kus Sicílie. Nevíme, zda stojíme na dobrém místě, ale na druhé straně je neosvětlený tunel a Týna tam z hlediska bezpečnosti nechce (aby nás nesrazilo auto), takže nám nezbývá, než to tady zkusit a doufat. Píšeme si na ceduli Messína a celkem dlouho trvá, než nám zastaví auto. Jsou to dva postarší manželé, belgičtí turisté. Vysvětlují nám, že dnes je malý provoz a obchody jsou zavřené, protože Italové mají svátek de la Republica. Staví nám prý proto, že jejich syn také jezdí stopem.

• Jedou do Capo d‘Orlando, kde nás vysazují na místním vlakovém nádraží. My ale jdeme dál stopovat. Opět máme blbé místo, v zatáčce na křižovatce. Pár lidí nám staví, ale jedou jen kousek, a to odmítáme, protože potřebujeme místo, kde staví vlak – jako pojistku, kdyby to nevyšlo.

• Jeden týpek u nás staví podruhé a urputně se nás snaží od stopu odradit. Když mu říkáme, že dnes v noci spíme v Taormině (máme tam domluvené ubytování přes Airbnb), hlasitě se směje, chytá se za hlavu a vykřikuje „Impossible!“ (= nemožné).

• Prakticky vzápětí nás bere rodinka Italů, co jedou do Milazzo. Byli tu na výletě/návštěvě rodiny. Vezou nás na vlakové nádraží a na obzoru nám ukazují Liparské ostrovy. Komunikujeme v italštině (občas se usmíváme a doufáme, že to nebyla otázka), a rukama nohama.

• Z Milazzo jedeme vlakem (vidíme duhu) do Messiny, pak přestupujeme na Taorminu. Taormina leží vysoko na kopci, vlak staví dole v Giardini Naxos. Přijíždíme sem ve 22:30, což je dost pozdě. Máme obavy, jak vyjedeme nahoru - je přece jen svátek. Na zastávce zjišťujeme, že i kdyby nebyl, tak poslední autobus do Taorminy odjel už dávno.

• Vyrážíme tedy pěšky, je tma. Zkoušíme natáhnout ruku, když kolem jede auto – hned druhé nám staví. Je to „taxík“, minibus/van. Nabídne nám odvoz za 10 euro, ve dne prý stojí 15 a pod desáté večer 20. Nijak dlouho se nerozmýšlíme, bereme a jak tak z okna sledujeme cestu, udělali jsme dobře.  Dle všeho je těžké místní úzké a strmé serpentiny (bez veřejného osvětlení) vyjet i autem. Tohle bychom pěšky, navíc s batohy na zádech, jít opravdu nechtěli.

• Máme se ubytovat ve 22:30-23:00, dobíháme s mírným zpožděním. Taorminu proto probíháme ve spěchu. Už ale při této letmé procházce se začínáme těšit na další lokaci na vsi. Celá Taormina je takový sicilský Karlův Most. Je to tu hezké, ba i krásné - ale je to past na turisty, kterých je všude nechutné množství, takže to kouzlo ztrácí. Při pomyšlení, že většina turistů z celé Sicílie vidí jen tohle hektické místo... smutný příběh.

• Naše ubytování je úplně v centru, hned u řeckého divadla, všude kolem restaurace a krámky. Bydlíme ve studené „cele“ v přízemí. Ale je to moderně zařízené a postele jsou odděleně, takže se nám dobře spí. Brzy náš milý domov křtíme familiérním výrazem „Kobka“. Naproti přes ulici je restaurace, před kterou stojí 4 hráči/pěvci. Jsou to profíci a hrají typické sicilské písně, jsme nadšeni.

turistická Taormina

DEN PÁTÝ: SOBOTA 3.6.2017 TAORMINA - soutěska GOLE ALCANARA a zpět

• Štěpán se naučil vařit kafe po italsku v jejich nádobce = luxus.

• Venku poprvé spatříme Etnu. Jsme jí fascinováni - přece jen aktivní sopku u nás člověk nevidí každý den. Vrchol je zlověstně zahalen v mracích.

• Tarmionu opět jen rychle prosvištíme zpět na autobus a odjíždíme na výlet do nádherné soutěsky Gole Alcantara, kde sjíždíme místním monstrózním výtahem dolů. Připomíná nám tu rumunskou (Turda, Cheile Turzii), jen tahle je z čedičových sloupců (kdo zná varhany/Panskou skálu v severních Čechách, ví). Azurově průzračná voda je studená až ledová, ale v tom vedru je to příjemné. Ve vodě jsou černí pulci.

• Na focení s vodopádem, který je jako mnohá další místa přístupný jen z vody, se stojí fronty (naštěstí krátké). Týna fotí polonahou turistku z Argentiny, má profi pózy. Na oplátku nás vyfotí spolu. Proplouvají kolem nás lidi ležící na zádech, unášeni proudem. Litujeme, že jsme si tuto službu (mají půjčené neoprény) také nezařídili, vypadá to báječně.

• Na druhé straně (opačný směr než je vodopád) už je lidí málo, máme klid, pospáváme na skále. Kolem jde skupina lidí s průvodcem v rybářských zelených oblecích do vody.

kouzelná Gole Alcantara

• U "našeho" domu někdo hraje na klavír. Procházíme Taorminu, VŠUDE turisti. Dle tipu z internetu hledáme vegan restauraci na Umberto, leč nenacházíme (a to jsme projeli všechny jídeláky), dáváme tedy cenu útěchy = melounovou zmrzku. Týně, zdá se už definitivně, odumírá mobilní telefon.

• Kupujeme místní olivy a nakládaná rajčata = MŇAM. Večer se koná v antickém divadle opera, pěvce slyšíme až k nám domů. Dáváme si ledovou tříšť z čerstvého ovoce = GRANITA. MŇAM. Štěpán má mandlovou (mandorla).

DEN ŠESTÝ: NEDĚLE 4.6.2017 TAORMINA - ETNA

• Ráno v 10 už před bytem přešlapuje Fabrizio s taškami na úklid.

• Omylem mu odnášíme lžičku - to by nepřežil. Vzali jsme ji včera s sebou do Gole Alcantary na fazole – vracíme se tedy a vhazujeme ji do schránky před zraky nových turistů, kteří se právě šťastně zabydlují.

• Prohlížíme Teatro Greco za rohem (ale už s batohy). Dnes je vstup zadarmo, ušetřili jsme tak 20 euro. Je tu rozložené bednění, sedačky a repráky, možná kvůli tomu. Není tak hezky zachovalé jako to v Epidauru, ale je zde mimořádně krásný výhled na Etnu a moře.

• Po pauze na zmrzlinu - mandlová, pistáciová a kávová - vyrážíme z Taorminy pryč zkratkou pro pěší, kterou jsme našli na mapě. Že není hojně využívána, se dá odtušit již z její "zarostlosti" a neudržovanosti. Kromě možných skrytých hadů nás děsí i odrolené okraje, či vyloženě chybějící kusy uzounké stezky.

• Místy nezbývá, než se křečovitě držet skály a modlit se – Týně se stresem potí i chodidla – hrozný prudký sráz. Když sejdeme, je v euforii.

• Po regeneraci nervů na pláži (dlouhá kamínková pláž s velkými lávovými balvany - koupeme si nohy a sluníme se) a zhlédnutí pozůstatků nejstaršího řeckého osídlení Sicílie (v Giardini Naxos) dáváme kafe a pak jdeme na stop.

drolivá cesta smrti z Taorminy dolů