Týna Vašíčková

6. srpna 2018 18:59

Cesta kolem Sicílie za 14 dní: 6) Agrigento a San Leone

Jak jsme (ne)konečně užívali moře, pláže, zmrzliny, ovoce... a taky navštívili italské Údolí chrámů.

Galerie Mapa

DEN DESÁTÝ: ČTVRTEK 8.6.2017 ENNA - AGRIGENTO - SAN LEONE

• Staví nám luxusní fáro. Uvnitř je pán v obleku, v ruce cigáro, chování jako kmotr. Praví hlubokým pomalým hlasem, velmi italskou angličtinou: "My name is Eduardo." Jede do Messiny, staví nám na odbočce na "mladší" Ennu. Tam nás záhay bere místní chlapík, co mluví jen italsky a prý zamlada taky stopoval. Bere nás na výpadovku z Enny na Agrigento, bydlí tu. Tam nám staví farmář, co je z Enny a pracuje v Caltanissetta, na jejíž okraj nás veze. Vždy, když začne mluvit (jen italsky), tak prvně do Štěpána strčí loktem.

• Je poledne, slunce praží. Týna má trochu úpal, získává tak Štěpánův slamák. Už už přemýšlíme, že stopování vzdáme, když v tom nám staví auto. Uvnitř jsou dva dělníci, jeden z nich je Rumun. Vezou nás na autobusovou zastávku do Canicattì. Lístky do Agrigenta si kupujeme tradičně v baru (je to levnější), jede to okamžitě.

divoké ulice Agrigenta mají své kouzlo

• Procházíme staré město, Duomi. Jedeme městskou do San Leone přesně v 19:00, dle dohody, jsme doma u Rossany. Autobus staví přímo u jejich ulice. S manželem jsou velmi snaživí, zářivě se na nás usmívají a paní si překládá text pomocí mobilu a Google překladače. Moderně a pohodlně zařízeno, máme pro sebe část domu s vlastním vchodem, ložnici, koupelnu, kuchyň. To vše s klimatizací. Dostáváme ovoce - luxusní medový meloun, předkrájený!, mandarinky. Jsme šťastní.

• Na krásné písčité pláži si dáváme malinovou a melounovou zrmzlinu, procházíme se pod palmami.

DEN JEDENÁCTÝ: PÁTEK 9.6.2017 SAN LEONE A ÚDOLÍ CHRÁMŮ

• Boží snídani (pečivo, džemy, smaženou zeleninku, ovoce, sójové mléko) předchází Štěpánův ranní incident s kávovarem (vše vyteklo na precizně uklizený bílý stoleček, na bílý krajkovaný ubrus). Připadáme si jako na návštěvě u babičky, paní nám dává všeho dost a rychle po nás uklízí a umývá. Jsme její první veganští hosté, tak z toho má trochu trému - evidentně s ubytováním začínají a záleží jim na super hodnocení.

• Pak nás pan domácí veze autem, samozřejmě gratis, do Údolí Chrámů aneb Valle dei Templi. Vysadí nás u infocentra a prodeje lístků, kde je zároveň i vstup. Štěpánovi projíždějí batoh, zda tam nemá bombu. Archeologické památky procházíme zásadně přes poledne, trochu se připékáme. Ale jsme zásobeni jídlem od paní a tak dáváme pauzu ve stínu.

Údolí chrámů v Agrigentu

• Po prohlídce areálu odcházíme zpět na stop, jdeme kus pěšky, všude ploty a zídky. Staví nám opět belgická turistka, včera prý přiletěla a je tu sama. Narodila se v Bruggách, pracuje v Bruselu jako ušní doktorka. Jede se podívat na Scala dei Turchi, a tak jedeme s ní. Skála je opravdu nádherná, bílá, ale moře nic moc - je teplé a mělké, pod hladinou skála totiž pokračuje. Vydáme se tedy opět na stop - chceme domů a koupat se, protože je celý den příšerné vedro.

• Zastavuje nám místní slečna, jede do Porto Empedocle, což je od nás kousek. Kupujeme v Carefouru veg cookies, směs, co chutná jako segedín a hummus, a v místním obchodě víno z Etny.

• Během stopování na San Leone kolem nás běhají lidi z posilovny, asi pětkrát, než nás konečně někdo vezme. Jsou to místňáci, otec se synem. Doma nás čeká teplá večeře od paní, brambory a fazolky.

• Konečně KOUPEL V MOŘI! Krásný jemný píseček, pozvolný vstup do moře, bez kamenů, ryb a řas, vlny mírné. Týna je strašně spokojená.

• Při západu slunce na pláži popíjíme bílé víno a píšeme romantické vzkazy do písku (např. HOVNO).

• V kuchyni je hypno lampa na větráku. Paní po nás vše umývá, uklízí koše, pere ručníky. Dokonce vyleštila i sklo ve sprchovém koutu, zatímco jsme byli pryč. Nad postelí nám visí obraz: psi rituálně proskakující člověkem. A bojler kvílí jako meluzína, ale spí se nám krásně.

San Leone je spíše turistický resort, ale pláže jsou skvostné

DEN DVANÁCTÝ: SOBOTA 10.6.2017 SAN LEONE - SELINUNTE

• V 7:30 vstáváme a jdeme se projít na pláž. Máme pěkné úlovky = mušle, vidíme rybičky, kraba a taky traktor uhlazující pláž. Po návratu nás čeká opět luxusní snídaně, jejímž vrcholem je čerstvý ananas. Po 11 hod se balíme, čekají další hosty a musí "pulírovat", pan domácí nás veze do Porto Empedocle na autobus. Je to architekt, vykládá nám o Duomo v Agrigentu, prý je to arabo-norman styl.

• Ve stínu místní finanční policie v přístavu se mažeme proti-opalovacím krémem a jdeme na kafe. Dostáváme k němu cukříky s dětskými kresbami na obalu. Už i Týna si dolévá kafe "lungi" vodou, aby se to dalo považovat za nápoj. Častým jevem jsou tu krásně malované schody. Objevuje se také první a poslední komár.

• Pozorujeme místňáky. V tom vedru se tu pomalu procházejí chlapíci v obleku, s každým se zdraví, vzájemně poplácávají po ramenou, podávají si ruce a pusinkují se na tváře.

• Stále tu hodně aut bezdůvodně hlasitě troubí, už si zvykáme, je to něco jako pozdrav. Hledáme bankomat a jdeme na zmrzlinu, "nočola" (lískový oříšek) bez cukru je delikátní, dál klasicky meloun, ananas, lesní ovoce. Zmrzlina je tu levná a chutná a je jí vždycky hromada.