Miroslav Kubiš

21. dubna 2019 16:21

Do Varšavy nejen na fotbal

Kdy naposledy jste koupili letenky méně než 24 hodin před odletem? Chtěli jsme asi vyzkoušet jaké to je "netěšit se" pár dní před výletem na nové dobrodružství a všechno s tím spojené, ale nebudeme předbíhat...

Jelikož jsem velký fotbalový fanoušek a zároveň rád cestuji, velice často jsou mé výlety do zahraničí spojené s návštěvou nějakého fotbalu nebo alespoň prohlídkou stadionu, přítelkyně má velkou radost :D  Kdo se alespoň trochu orientuje ve fotbalovém světě, ví moc dobře, že Polsko, konkrétně Legia Warszawa, patří k tomu atraktivnějšímu, co se fanoušků týče. Už asi 4 roky mluvím o tom, že bych se do Varšavy na fotbálek chtěl kouknout, jenže autem je to cca na 7-8 hodiny, letenky pořád kolem 4,5 tisíc a termínově to taky nějak nevycházelo...navíc obstarat lístky online ze zahraničí taky není úplně easy, no prostě všechno hraje proti vám, ale my jsme do toho šli!

Na prodloužený víkend přes Velikonoce se nám zhruba ve středu začal hroutit plán a mě nenapadlo nic bláznivějšího než se zeptat přítelkyně, zda nemůže napsat své kamarádce do Varšavy, jestli nám náááhodou nemůže pomoct s obstaráním lístků na sobotní zápas. Ve čtvrtek po práci přišla sms, že to teda jako asi nějak možná půjde...tak jsme začali vymýšlet jak se tam vlastně dostat. Nechtěli jsme strávit celé Velikonoce v Polsku nebo na cestách a přeci jen se trochu porozhlédnout po městě, nakonec jsme zvolili letenky. Když jsme na ně koukali odpoledne, byly pořád zhruba za 4300,-Kč .. naštěstí jsme měli ještě nějaký plán na večer a dostali se ke koupi až pozdě v noci. Jelikož jsme měli do odletu nějakých 18 hodin, cena letenek se již snižovala, nás zastihla při slevě zhruba 18%, což už vycházelo zhruba na nějakých 3100,-... Kdybychom neletěli, jeli bychom ve dvou autem a to by nevyšlo o moc levněji, tudíž kupujem a naše "yesmanství" začíná :)

Abyste věděli, o kom vlastně čtete :)

Ráno v den odletu máme ještě nějaké zařizovačky a ubytko řešíme prakticky cestou na letiště. Booking tentokrát zklamal a tak přišla řada na Airbnb, kde jsme narazili na úplně nový byt přímo v centru, navíc s výhledem na Pałac Kultury i Nauki w Warszawie, který je jisto jistě nejslavnější budovou ve Varšavě. Byli jsme dokonce první hosté v tomto útulném bytečku, můžeme předat kontakt :) Cestu z letiště jsme vyřešili autobusem. Letiště ve Varšavě je velice dobře dostupné a jezdí tam hned několik autobusů. Koupili jsme si 3denní jízdenku na MHD asi za 57 zlotých na hlavu.

První večer jsme unaveni po celém dni měli sílu tak max na lehké cournutí po okolí, kdy jsme si vyřešili nějakou snídani na druhý den a hurá na ubytko. V "běžném" životě nemáme moc času na sledování filmů, takže si to vynahrazujeme na našich společných cestách do zahraničí. Naladíme většinou nějakou českou komedii a po sklence vínka, kterou nám přichystali naši hostitelé, usínáme s natěšením na nový den v hlavím městě našich sousedů.

Polsko je zřejmě nejméně ateistická země v Evropě a tak většina obyvatel hl. města utíká na venkov, kde probíhají přípravy na oslavy a nebo připravují svoji domácnost. Město na nás působí velice prázdným a klidným dojmem. Je to určitě také tím, že jsme si trochu přivstali a už kolem 9 odcházíme z ubytka omrknout nějaké ty památky, fotbal je totiž až večer :)

Jako první zavítáme k zmiňovanému Pałac Kultury. Obdivujeme mohutnou stavbu, fotíme jí ze všech stran a na 10 hod již stojíme u pokladny, kde kupujem vstupenku nahoru na vyhlídku. Z vyhlídky, která je na úrovni 30. poschodí a máte výhled na všechny světové strany, vidíte opravdu celou Varšavu.

Výhled z Pałac Kultury směrem na ČR

Dále jsme měli namířeno do starého města. Nejdříve pěšky, ale když kolem vás všichni frčí na elektro koloběžkách, které jsou všudypřítomné, tak to prostě taky chcete vyzkoušet :) a byla to dobrá volba. Varšava je celkem taková placka, musím říct, že vybudovaná síť cyklostezek je celkem i promyšlená, alespoň v centru města a řidiči jsou velice ohleduplní. Ulice i chodníky jsou prostorné, proto se nikdo nemusí bát, že by jízdu na kolobrndě nezvládl. Avšak pozor, je sice pravda, že vidíte mnohem více za méně času, je to pohodlné ale také velice chytlavé a ve finále se nám takový den na 2 kolech dost prodražil... 3denní ticket na MHD nám byl v tu chvíli k prdu :D K obědu klasické polské jídlo pierogy a zubrowku z tráwy jako degistiv.

Staré město, skrze které vede známá turistická ulice Nový swiat, je upravené, pochopitelně trochu dražší, než zbytek Varšavy, ale pořád na vás dýchá taková pohoda. Procházku můžete "zakončit" na malém náměstíčku Rynek Starego Miasta, doslovný překlad je Staroměstské náměstí (?), je tu ale mnohem větší klid, než na našem Staromětkém náměstí. Určitě byste neměli minout posezení u cyklostezky podél řeky Wisly, kam chodí spousta místních sportovat a nebo jen posedět na kávičku.

Rynek Starego Miasta

Večer se blíží a na stadion jdeme s dostatečným předstihem. Ochutnáváme klobásu, pivko a užíváme atmošku. Zápas s Cracovií vyhrává domácí Legia 1:0 gólem z penalty z 95.minuty, kdy k tomu fanoušci vyloženě dotlačili své hráče a nakonec to tam spadlo. Po fotbale mizíme domů.

Stadion Miejski Legii Warszawa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego

Na druhý den máme v plánu Muzeum Powstania Warszawskiego (Varšavského povstání). Ráno dáváme ještě cestou rychlou kávu v prázdné kavárně a když dorazíme před muzeum, má překvapivě zavřeno, ikdyž na netu psali, že je otevřeno... no nic, volíme tedy cestu opět do starého města, kde máme nějaké resty - například kostel Všech svatých nebo Varšavskou univeritu. Ve Varšavě je spousta pomníků připomínajících nejen Varšavské povstání ale také mnoho posvatných míst.

Pokud si vyberete nějaký podnik, kde byste chtěli poobědvat, zjistěte si předem, zda je otevřeno, obzlášť v neděli, nejlepší je zavolat, ve 3 restaurací nám telefon ani nevzali, tudíž bylo jasno.

Před odletem ještě potkáváme staré známé, relaxujem v kavárnách, kterých je tu opravdu hodně a nejsou vůbec přeplněné. Tedy alespoň o víkendu.

Všem, kteří s objevováním nových míst a celkově s cestováním začínají, bych Varšavu určitě doporučil, nikdo se vás tu nesnaží natáhnout, nemáte pocit jako chodící peněženka a rozhodně vás toto město nezrujnuje. Plzeňské pivo jsme si na jednom místě vychutnali dokonce levnější než v Praze :) a jestli jste to dočetli až sem, tak už neztrácejte čas a jděte koupit letenku :)