Radka Staňková

29. dubna 2018 20:29

Island v zimě na vlastní pěst

Spousta přátel a známých nás označila za blázny, že chceme jet na Island v zimě, a ještě k tomu pod stan, ale zpětně se nás spousta lidí ptala na sjízdnost silnic, vypůjčení auta a podobně. V následujících odstavcích vám tedy shrneme: Proč byste měli jet na Island v zimě, jaké můžete na Islandu očekávat v zimě počasí a stav silnic, jak a kde si levně půjčit auto atd.

Galerie

Proč byste měli jet na Island v zimě?

Většina lidí sní v průběhu dlouhé, chladné a deštivé zimy o destinacích s bílými plážemi, sluncem a teplotami nad pětadvacet stupňů. Proč byste tedy měli dát přednost chladnému Islandu před plážemi v Karibiku? Důvodů je hned několik – tak třeba například: máte možnost vidět zamrzlé vodopády, ledové jeskyně, zasněženou krajinu nebo máte vyšší šance na pozorování polární záře. 

Pokud ve vás tenhle výčet zimních krás Islandu ještě neprobudil cestovní horečku, tak tady přihodím pár dalších pozitiv, proč navštívit Island v zimě:

- levnější pronájem auta (ceny můžou být až poloviční v porovnání s letní sezónou, my platili za týdenní pronájem auta 4.400Kč)

- levnější ceny ubytování (nám se vyplatilo bookovat na poslední chvíli, v úžasném hotelu v Keflaviku jsme také platili polovinu normální ceny)

- méně turistů (i když Island je velmi populární destinace celoročně)


Jaké můžete na Islandu v zimě očekávat počasí

Možná vás překvapí, že ačkoli Reykjavik leží na 64 stupni s.š. tak zde není až taková zima. Průměrné teploty se v zimě pohybují okolo nuly. Problémem je spíš pocitová teplota, když začne foukat studený nárazový vítr. 

Samozřejmě v jiných částech Islandu (především více ve vnitrozemí a na severu Islandu) mohou být teploty o dost nižší. My jsme například stanovali v prosinci poblíž údolí Reykjadalur, ve které pramení termální říčka a kde se noční teploty pohybovali okolo minus patnácti stupňů.

Taktéž pokud očekáváte závěje sněhu, tak budete v okolí Reykjaviku a v jižní části Islandu nejspíše zklamaní. Většinou nasněží jen pár centimetrů. Připravte se spíše na vítr, déšť, pršosněžení nebo kroupy. Podobně jako Norové mají oblíbené klišé, že neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečeni, tak na Islandu naopak říkají: “Nelíbí se ti počasí? Tak počkej pět minut, ono bude hůř…”


Jak dlouho bude na Islandu ve dne světlo? 

Další věc, kterou musíte v zimě na Islandu vzít v potaz je délka dne. V prosinci, okolo zimního slunovratu, je světlo jenom cca na 4 hodiny – rozednívá se tedy okolo půl dvanácté a stmívá se okolo půl čtvrté! V půlce března už je ale situace úplně jiná – to se rozednívá okolo osmé a stmívá se také okolo osmé! 

Pokud si chcete naplánovat dovolenou tak, abyste ještě zažili Island v zimě, ale zároveň měli dostatek slunečního svitu, volte tedy raději konec února nebo začátek března. Tady můžete omrknout časy východů a západů Slunce v jednotlivé dny v roce.


Kde si levně půjčit auto? 

Zatímco v léte je poměrně jednoduché cestovat na Islandu stopem nebo využít hromadné dopravy, v zimě je situace o něco obtížnější. Pokud nechcete využít služeb cestovních kanceláří, pak je nejlepším řešením si vypůjčit auto. Zimní sezóna vám v tomhle hraje do karet, protože půjčovné bude o dost levnější než v letní sezóně. 

Po dlouhém hledání jsem našla nejlevnější cenu za týdenní půjčení auta cca 4.400 Kč. Pro porovnání jsem zadala pro to samé auto u té samé společnosti týdenní datum vypůjčení na konci července a našlo mi to cenu 10.900 Kč. (V létě jsou ale k dispozici levnější auta jako Kia Picanto za 7.500Kč, kterou ale nemají v nabídce pro zimu.)

Bezpečnost na silnicích v zimě

Okolo celého Ostrova vede silnice číslo 1, která je také označována jako Ring road. Tato silnice má pro dopravu po ostrově zcela nezastupitelnou funkci. Přestože je tento 1350 kilometrů dlouhý okruh celý vyasfaltován, je pro dopravu v zimě jistě vhodnější terénní vozidlo. 

Nezapomínejte ale na to, že auto s náhonem na čtyři kole vám pomůže jet a ne zastavit. Pro jízdu na ledu (tedy standartní zimní podmínky na islandských silnicích v zimě) vám čtyřkolka nijak nepomůže. Soustřeďte se spíš na to, abyste měli auto s tzv. studded tires.

Řízení na Islandu v zimě totiž není pro každého. Pokud nejste zvyklí řídit na sněhu a ledu, prosím zvažte to! Několik tipů, které vám mohou usnadnit život:

- Půjčte si auto, které má tzv studded tires (hřebíky v pneumatikách)

- Vždy kontrolujte sjízdnost silnic na road.is

- Pro upozornění nebo hrozící nebezpečí je dobré sledovat web safetravel

- Používejte hlavu a přizpůsobte jízdu podmínkám!!!! Nevím, kolik za tohle mám dát vykřičníků, ale několikrát jsme takhle pomáhali tlačit auta nešťastných turistů z přikopu…)

- Nejezděte, kam nemáte. Je-li na silnici značka, že je uzavřená, nebo že tam nesmíte, pokud nemáte 4×4, tak tam prostě nejezděte. Fakt ne!

- Pohlídejte si stav paliva v nádrži a nejezděte na žebravé oko. Benzínky nenajdete na každém kilometru.

- Udržujte si bezpečnou vzdálenost od auta před vámi. K vaší smůle v něm může sedět nějaký inteligentní turista, kterého napadne znenadání zastavit uprostřed silnice a vy na zledovatělé silnici jen tak nezabrzdíte.

- Vždy mějte zapnutá světla!

Ivar má spousty zkušeností s řízením v zimě v Norsku (a to i v armádě na severu Norska). Přesto sám uznal, že podmínky, jaké jsme měli na Islandu bylo zatím to nejhorší na čem kdy řídil. Třeba u Fludiru jsme se na jedné menší silničce klouzali v dvacetikilometrové rychlosti na čistém ledu… Takže opatrně!!!! Zde si můžete přečíst vyčerpávající informace o půjčení auta na Islandu. 


Jak a kde si v zimě na Islandu zajistit ubytování

My jsme optimisticky plánovali, že budeme celý týden kempovat. Maximálně jednou nebo dvakrát přespíme nekdě vevnitř, kvůli dobytí baterek do foťáku. Člověk ale míní a Island mu to mění. 

První noc jsme kempovali v údolí Reykjadalur poblíž Hveragerdi. Jenže tam od loňského roku vyrostli cedule se zákazem kempování jako houby po dešti. Navíc v noci klesala teplota k minus patnácti a mně byla celkem zima. Další noc jsme tedy zajistili ubytování přes booking.com.

V zimě většinou nejsou hotely a hostely plně zabookované, takže nebyl problém ubytování zamluvit 10 minut předem. Cena ubytování se velmi lišila v závislosti na místech, kde jsme byli – například krásný pokoj na farmě u Laugarvatn nás vyšel na 1700 Kč. Zatímco pokoj poblíž laguny Jokulsarlon, kde celý den netekla voda, nás stál dvakrát tolik. 

Na totální klenot jsme narazili poslední noc – last minute nabídka na guesthouse 6X1 u letiště v Keflaviku, který kdysi patřil lokálnímu umělci. Za noc jsme tam zaplatili jen 1700 Kč (polovina normální ceny) a ještě jsme si užili vlastní malou termální lagunu! 

Obvykle na cestách využíváme buď booking.com nebo Airbnb. V tomhle případě jsme ale nechtěli čekat na žádná potvrzení a zdržovat se domlouváním se s majitelem bytu, kde si vyzvedneme klíče atd, tak byl booking jednodušší možností. Nejlevnější cena za ubytování byla cca 1700Kč za pokoj pro dva. Po cestě jsme přespávali v:

Farmhotel Efstidalur – 10 min jízdy od Gejzíru, pěkné chatky s dřevěnným interiérem a venkovní výřivka

Hotel Drangshlid – 5 min jízdy k vodopádu Skogafoss, výborná snídaně v ceně

Skyrhúsid Guest House – 10 min jízdy k ledovcové laguně, káva, čaj a skyr zdarma

Guesthouse 1X6 in Keflavik – 5 min jízdy k půjčovně aut, 10 min jízdy od letiště. Tenhle hostel má úplně úžasný interiér, neskutečně milé majitele, delikatesní snídani a krásný venkovní teplý bazének. Rozhodně doporučuji!!!!



Galerie

Přidej se do komunity cestovatelů! Vytvoř si mapu svých cest. Sdílej své zkušenosti s ostatními.

Připoj se

Ahoj, zazili jste v prosinci led take na ring-road nebo jen na vedlejších f-roads(pochopila jsem že vy jste měli pujcene terenni auto) ?
Plánuji totiž půjčit obyčejné auto a držet se pouze na ring road a asfaltových silnicích...
Myslíte že je reálné prespat i v autě? (o zákazu vím, ale v létě nám to procházelo

Pro přidání komentáře se přihlaš