Lukáš Lukyk Kurdějovský

23. června 2019 22:15

Jordánsko - Můj největší cestovatelský zážitek dosud

Galerie Mapa

Tentokrát narozdíl od minulého výletu do Kyjeva odlétáme mojí přítelkyní z Prahy a to do Jordánského hlavního města Ammánu na 5-denní poznávačku.Po 4 hodinovém letu přilétáme na moderní mezinárodní letiště. Máme zakoupený Jordan Pass a v kterém je i vízum a vstupy na všechny památky. Z letiště přímo před letištní halou v budce lze koupit lístky na autobus který jede na autobusvé nádraží v Ammánu - stojí 3,30 JOD což je při kurzu 1JOD=32Kč zhruba 105 Kč. Autobus jezdí během dne každou půlhodinu a k večeru po hodině. Přijíždí pro nás poměrně moderní autobus a není vůbec přeplněný, všechno se zdá super.

Po příjezdu do hlavního města, se potřebujeme dostat k hotelu který máme v samotném centru. Po příletu jsem si na letišti koupil SIM kartu za 10 JOD s 10 gb dat takže jsme byli připraveni na objednání Uberu který zde v Ammánu funguje narozdíl od hromadné dopravy.

Hned co jsme vystoupili z autobusu se na nás ovšem vrhl dav taxikářů - na internetových diskuzích co jsem četl před odletem psali, že taxikáři zde bývají výhodnější než Uber tak jsme si řekli proč to nezkusit, vzali kufry a batohy a nechali se zlákat jedním z místích taxikářů. To byla největší chyba tohoto výletu. Sice nám ukázal taxametr který jsem chtěl vidět, ale řídil se číslem které nejvíce naskakovalo a které vypadalo spíš jako ujetá vzdálenost. Zkrátka, po zhruba 3,5 km jízdě si řekl o nekřesťanských 25 JOD což je zhruba 800 Kč, načež naštěstí nám předtím otevřel kufry. Říkal jsem mu, že co to jako je - odpověděl nám poklepáním na taxametr... do ruky jsem mu vrazil 10 JOD /320 Kč/ což se mu moc nelíbilo tak mi zopakoval ,,25 Dinar”... S Přítelkyní jsme zabouchli dveře od auta a odešli, a on odjel....

Do konce výletu jsme už jezdili jen Uberem který stal od 1,5 do 4 JOD (Jízdy do 5 Km)

K téhle historce se prakticky váže i to, že Jordánsko celé je skvělé až na dvě věci, nenasytnost Jordánců kteří jsou si schopni občas po Vás vyžádat vysoké sumy a ženou turisty do pastí.. a za druhé, hlavní město Ammán - jeden velký bordel nebo-li spíš pravé Arabské město.

Ještě ten den večer jsme vyrazili prozkoumat místní okolí jelikož jsme stejně potřebovali něco malého sníst a koupit něco k pití... čekal nás šok. Procestoval jsem Evropu, navštívil sousední Izrael i arabskou Dubaj, ale tohle město je dost jiné. Všude odpadky, špína, smrad z aut kterých je v Ammanu nespočet jelikož všichni Jordánci cestují auty a všichni na sebe neustále troubí. Hluk, který proudí z reproduktorů několika stánků a všichni něco nabízejí a lákají na restaurace, suvenýry či hadry - nenechte se. Ten večer jsme rychle zalezli do hotelu a připravili se na zítřek.

JERASH A AMMÁN

Ráno nás čekal odjezd do Jerashe, starého města s památky z dob byzanstké říše i Římanů. Vyráželi jsme z autobusového nádraží Tababour za symbolický 1 JOD, sice autobus odjíždí až po zhruba 30 minutách čekání než bude autobus plný - do té doby neodjede :-) Vstup na Jordan Pass a musím říct že celý areál prohlédnout určitě zhruba ty 2-3 hodinky zabere. Chodit se dá po celém areálu což je super. Z Jordánska začínám být nadšený.

Zpět se vracíme kolem 4 odpoledne a jdeme se podívat do denního Ammánu v kterém nic speciálního ani není krom citadely což je kopec ze kterého lze vidět na celý Ammán. Poté tu ještě je obrosvké románské divadlo - u kterého je hotel Concord který mohu doporučit, milý personál, snídaně, poměr cena/kvalita super !

Kousek od hotelu je také vyhlášená a údajně nejstarší restaurace v Ammánu - Hashem Restaurant. My si tu ve dvouch pochutnali na dvouch talířkách místních falafel, porce hranolek s kečupem, dvouch čajích s mátou a k tomu dvě plechovky fanty. Dobrá menší večeře pro dva za 5 JOD /160 Kč/ je naprosto bezkonkurenční, fajn prostředí a místní kuchyně. V Ammanu ještě za to stojí během cesty do restaurace koupit suvenýry. Z Ammánu si vezeme každý plno suvenýrů a to jsme každý zaplatil něco přes 100 Kč... :-)

PETRA

Celodenní výlet do Petry jsme absolvovali s místní autobusovou společností JETT, lístky lze zakoupit dopředu na jejich internetových stránkách. Moderní, klimatizovaný autobus evropského strandartu. Do Petry je to zhruba 4 hodiny cesty. My jedeme na jeden den takže na Petru máme dle jízdního řádu JETTu zhruba 6 hodin, což se nám zprvu zdálo málo, ale kdo chce absolvovat základní trasu, tak to stačí, a to jsme měli dostatek přestávek. Před odjezdem doporučuju zakoupit v Ammanu jídlo a pití na cestu, pokud v Petře nechcete nechat několik dalších stovek...

Samotná Petra je fascinující, je to velký areál kde jsou vidět náznaky tohoto skalního města, samotnou atmosféru doplňují všude oslíci a velbloudi. Petra stojí za to !

Nejdřív projdete zhruba 2 km mezi soutěskami k pokladnici kterou všichni znají z obrázků či letáčků na Petru, u ní opravdu většina lidí skončí a zbytek skalního města máte skoro pro sebe, což je super. Je pravda že jsme zde byli v červnu kdy teploty dosahovali 34 stupňů ve stínu.

MRTVÉ MOŘE

Opět se společností JETT jsme se další a pro nás poslední celý den rozhodli vydat k mrtvému moři. Zpáteční výlet z Ammánu vyjde na 10 JOD na osobu... Když zpětně přemýšlím možná je lepší vzít Uber a za 30 JOD tam i zpátky se nechat odvézt s ním, narozdíl od řidiče vám nebude nutit kam jít.

Řidiči každý cestující či skupinka řekne k jaké pláži či resortu chceme nechat odvézt. To jsme udělali, stejně jako většina jsme zahlásili Amman Beach. Po výstupu jsme chtěli odejít a prohlédnout okolí (k moři se dá dostat i bez těchto pláží či resortů...) to nám ovšem řidič zarazil cestu a řekl že tohle je nejvýhodnější resort... Dneska už vím že jsme se neměli nechat :-) Každého zkásli o 20 JOD /600 Kč/ a pustili nás, uklidňuji se tím že tolik stojí u nás vstup do Aquaparku. Resort jako takový docela pěkný, až na špinavé záchody tu mají 2 bazény a velkou pláž kde je poměrně klid a hlavně konečně Mrtvé moře ! Mažeme na sebe léčivé bahno, a jdeme vyzkoušet moře které je údajně 9x slanější než normální moře - po maličkém napití je to potvrzeno, moc slané. A opravdu nadznáší - super zážitek.

Budeme tu muset zůstat až do večera, jelikož řidič nás vyzvedne až v 6. Je tu přes 40 stupňů a začínáme mít hlad, pití nějaké ještě naštěstí máme s sebou z Ammánu, vstupujeme do bufetu kde nám u pokladny řekli že se platí až potom. Nabrali jsme si co chtěli, vyfotili kdyby chtěli vědět co jsme jedli. Moc toho nebylo a šli k placení, bylo jim jedno kolik jsme toho jedli, za osobu chtěli 14 JOD, přes 400 Kč !!! Nedoporučuji... opravdu ne, napsané to samozřejmě nikde nebylo. Později jsme dostali i žízeň a tak jsme se zeptali na ceny u místních dvou stánků - v jednom chtěli za plechovku 120 Kč v druhém 60 Kč - co nám zbylo... zavření v areálu, v pasti na turisty. Samotné moře a zážitek z něj je super jen to kazí místní, kteří se na tom snaží vydělat opravdu co nejvíce.

Shrnutí

Jordánsko je skvělá země ze které si dovezete mnoho zážitků z mrtvého moře, Petry či samotného Ammanu, i město Jerash nadchne. Celé to kazí jen místní bordel v hlavním městě s jejich kultůrou jiného života. Znovu bych do Jordánska nejel, jedině pokud zruší víza, tak se dá v Ammanu levně nakoupit a i dobře najíst. Tak třeba příště, i přes určitá negativa mohu Jordánsko doporučit je to skvělý zážitek, i když nemusí být pro každého. :-)