Monika Židlická

27. ledna 2022 19:58

MATYLDA NA CESTÁCH - TENTOKRÁT NA KANÁRECH (8)

8. DEN - URBEXOVÉ KOLEČKO - OPUŠTĚNÁ PŘEHRADA - LEPTOSÁRIUM - SOLÁRNÍ PARABOLA

Galerie

Po důkladném prospání vyrážíme až kolem poledne. Dnešní den máme odpočinkový a chceme si objet jen pár urbexových zajímavostí na JV ostrova. Na Tenerife je takových neobvyklých míst hned několik a dnešní půlden na ně tak akorát stačí.

Zjistili jsme jednu moc zajímavou věc, která je společná pro překvapivě dost míst na Tenerife - na jejich stavbu se vynaložilo spousta času, úsilí i peněz, ale nakonec je nikdy neuvedli do provozu.. a když se jim to povedlo, tak jen na zanedbatelnou chvíli. Vždycky se vyskytl jakýsi „neočekávaný“ háček, či se změnila situace.

Jako první vyrážíme k opuštěné přehradě El Río, která byla postavena v 60. letech a měla jedinou chybičku - netěsnila. V místě kde přehrada stojí je, tak jako na celém ostrově, vulkanické podloží, které vytváří velkou propustnost. Řešili to injektáží betonu do trhlin, ale akce byla nakonec dražší než stavba celé přehrady, a problém stejně nevyřešila. Farmáři alespoň používali zadržovanou vodu, ale pak někdo ukradl čerpadlo a skončilo i to. O zprovoznění se stále uvažuje, akorát jim na ostrově mezitím pro změnu zmizela voda v řekách.

Pěšinkou se dostáváme až k přehradě, která leží v krásné, ale suché rokli Barranco del Rio. Obcházíme přehradu a z druhé strany se dostáváme dovnitř. Vchod je otevřený a nápis nastříkaný na zdi „zatáčej pořád doprava“ nám ušetří celkem čas. Dolů vedou dvoje příkré a docela dlouhé schody, po kterých sestoupáme až dolů na dno pod přehradu, odkud se táhnou betonová vodní koryta dolů do údolí.

Další místo, které není úplně obvyklé, je Leptosarium ležící u pobřeží, nedaleko Abades. Tahle městečka sloužila po celém světě, od středověku k izolování nemocných leprou od zbytku obyvatelstva, aby se zabránilo dalšímu šíření nemoci. Areál na Tenerife vznikl v roce 1943, je asi kilometr dlouhý a rozdělený na administrativní budovu, velkou jídelnu s křížovým půdorysem, krematorium, školu, ubytovací jednotky a kostel. Městečko se ale nikdy nezačalo používat, protože počty nemocných, díky nově objeveným lékům klesly. Nevyužívané leprosárium se na nějaký čas stalo cvičištěm pro vojenské jednotky, plánovala se přestavba na turistické letovisko a dnes je z něho jen zajímavá rarita se spoustou ploch pro sprejery.

Okruhem podél pobřeží se vracíme k autu a přesouváme se o něco dál. Jako poslední se chceme zastavit u obrovské zrezivělé solární paraboly, stojící nedaleko El Medana. Má průměr 26 metrů, dříve byla pokryta zrcadly a celá se otáčela za sluncem. Měla sloužit k výrobě elektřiny a vodíku a není vůbec tak stará, jak by se na první pohled zdálo. Byla postavena v roce 2008 - v chráněné oblasti a bez povolení… a hned o rok později, ze stejných důvodů opuštěna. Pravděpodobně se to té společnosti vyplatilo, protože na stavbu získala obrovský grant… a pak zmizela.

Tímhle jsme si (skoro) odškrtli z našich plánů malý a nezbytný urbex a zítra už nás čeká zase jen krásná příroda v národním parku Masca.