Honza Siska

15. října 2018 15:07

Nedoceněné Rumunsko (srpen 2018)

Na konci letních prázdnin 2018 jsme vyrazili, tříčlenná skupina chlapů, na osm dní do Rumunska se zastávkami v Maďarsku, Bulharsku a Srbsku.

Mapa

Užitečné informace

Jazyk - V Maďarsku a Rumunsku se domluvíte německy nebo anglicky skoro všude, v českém Banátu samozřejmě česky. V Bulharsku a Srbsku jsme používali kombinaci ruk, angličtiny a ruštiny.

Měna - V Maďarsku, Rumunsku i Bulharsku přijmou euro, přesto je lepší směnit za forinty, leu a lev. V českých vesnicích přijmou i koruny. V Srbsku se platí dinárem. Ceny jsou na konci článku.

Doprava - V Maďarsku, Rumunsku i Bulharsku je potřebná dálniční známka, vždy se dá koupit na hranicích. Rumunskou je možno koupit on-line. V Srbsku jsou občasné mýtné brány.

Doprava - Maďarské, Rumunské i Srbské dálnice jsou lepší nebo srovnatelné s českými, Bulharsko velice zaostává. Cesty nižších tříd jsou, krom Maďarska, z pravidla horší.

Bezpečnost - V žádné zemi jsme neměli jediný problém. V Rumunsku a Maďarsku jsme se cítili bezpečně a příjemně. V Bulharsku a Srbsku jsme byli obezřetnější.

Víza - Do žádné ze zemí není potřeba.

Cesta

17.8.2018 - V pátek jsme brzo ráno vyjeli z Olomouce přes Bratislavu, Budapešť a Szeged do Rumunska. První zastávka byla v Maďarsku, konkrétně v Szegedu, procházka městem netrvala déle jak 2 hodiny. Dále jsme pokračovali do Aradu, na rumunské hranici jsme stáli asi půl hodiny (Rumunsko není v "Schengenu"). Arad stojí za krátkou návštěvu, my jsme pouze projeli centrem. Den jsme zakončili v Temešváru, ubytovali jsme se v hotelu Check Inn. Pro návštěvu Temešváru stačí odpoledne.

18.8.2018 - Druhý den jsme se vydali do pevnosti nad městem Deva, k zřícenině se dostanete lanovkou, pěšky i autem. Pokračovali jsme k hradu Hunedoara, dále do města Sibiu. K návštěvě města opět stačí odpoledne. Ubytovali jsme se v hotelu Fantanita Haiducului, pár minut za Sibiu.

19.8.2018 - Třetí den nás čekal výstup na třetí nejvyšší vrchol Rumunska (Vârful Vânătoarea lui Buteanu, 2507 m.n.m.), doporučuji vyrazit ráno, cesta na parkoviště v průsmyku Transfăgărășan bývá kolem deváté ráno už ucpaná. Nicméně je to krásný zážitek. Výstup není nijak náročný, stezka začíná za jezerem Balea. Pro plánování turistických tras jsme používali Mapy.cz. Kolem oběda jsme se vydali do ubytování Apold 71 vzdáleného několik minut jízdy od krásného historického městečka Sighisoara, kterému jsme věnovali opět odpoledne.

20.8.2018 - Čtvrtý den ráno jsme vyrazili mimo hlavní komunikaci směrem k hradu Bran, kde údajně pobýval Vlad Dracula, jak už jsem zmínil cestu jsme si prodloužili rumunským venkovem a nelitujeme toho. V plánu byla návštěva hradu Bran, avšak řada byla několikahodinová a proto jsme museli dát za vděk pouze vnější prohlídce. Dále jsme pokračovali do města Brašov, kde jsme absolvovali výšlap k nápisu Brašov v hollywoodském stylu z něhož je krásný výhled na město. Následně jsme prošli centrum a vyrazili na dalšímu krátký výšlap do pevnosti Setatea nad Rašnovem. Ve večerních hodinách jsme dojeli do ubytování Vila Arizto ve městě Sinaia.

21.8.2018 - Pátý den ráno nás čekala procházka k zámku/hradu Peles, kde již v ranních hodinách byla opět hodinová fronta. Této oblasti bych doporučil věnovat více času, hory okolo města určitě stojí za návštěvu. Přesunuli jsme se do Bukurešti a ubytovali v hotelu Ambiance. Zbytek dne jsme věnovali procházce po Bukurešti. V centru je několik míst k vidění, ale musím konstatovat, že Bukurešť je zatím největší zklamání z našeho výletu, avšak palác Parlamentu je impozantní.

22.8.2018 - Šestý den jsme vyřadili z plánu město Craiova a vydali se na celodenní projížďku severní části Bulharska. Hranici jsme překročili u města Ruse a zpět do Rumunska se vrátili u města Vidin. Oba hraniční přechody jsou mosty přes Dunaj a platí se poplatky za přejezd. Cesta byla dlouhá, ale poznali jsme kus nové země a měli možnost porovnat Rumunsko s Bulharskem, rozdíly jsou značné. Ve večerních hodinách jsme dorazili k městu Dubova a přespali ve Vile Hercules na břehu Dunaje.

23.8.2018 - Sedmý den nás čekalo poznávání českých vesnic v Banátu. Ráno jsme si zpestřili zastávkou u velice zajímavého monumentu Rock Sculpture of Decebalus. V dopoledních hodinách jsme dorazili do české vesnice Eibenthal, vede do ní nová, ale úzká cesta. Vesnici jsme si prohlídli, stavili se v místní hospodě a absolvovali kratší túru nad vesnici. V odpoledních hodinách jsme dorazili do Gerníku, kde jsme přespali u Maškových. Večeře i snídaně byla výborná. V okolí vesnic je několik zajímavých túr, značení je české.

24.8.2018 - Osmý den jsme vyrazili do nejvýše položené české vesnice, tedy do Rovenska. Cesty z obou stran jsou velmi špatné, ale výhledy úžasné. Odpoledne jsme překročili hranici se Srbskem u města Bela Crkva a k večeru dorazili do hotelu Vozarev v Bělehradě. Večer jsme prošli centrum a pevnost, opět odpoledne na poznání je dostačující.

25.8.2018 - Devátý den ráno po návštěvě chrámu Sv. Sávy v Bělehradě jsme vyrazili do města Novi Sad. Centrum je sympatické a stojí za návštěvu, dále jsme pokračovali do Subotice (zde padla Sparta v předkole evropské ligy) a zpět do Olomouce.

Zhodnocení

Rumunskou nás všechny mile překvapilo z hlediska bezpečnosti a ochoty místních. Určitě této zemi pomohl vstup do evropské unie, na druhou stranu turistů bylo v některých oblastech poměrně mnoho. Najeli jsme okolo 3500 km. Z mých zkušeností bych doporučil zůstat déle v rumunské přírodě, ať už jsou to Karpaty u Sibiu nebo Sinaii, nebo kopce podél Dunaje a české vesnice v okolí. "GPSka" občas neměla spojení a na rumunském venkově to není příjemné, vždy jsme problém vyřešili, přesto bych doporučil pořídit cestovní atlas.

O Bulharsku se nechci příliš vyjadřovat, jelikož jsme projeli pouze severní pohraničí, ale určitě to byla nezapomenutelná zkušenost, rozdíl vlivu EU v Rumunsku a Bulharsku je značný.

Srbsko naplnilo naše očekávání, co jsme o Srbsku slyšeli, takové to bylo. Ceny jídla v Bělehradu byly asi poloviční v porovnání s ČR. Bělehrad jsme navštívili v pátek večer a pochopili co je opravdová "horká balkánská krev".

Ceny

Celý výlet pro 3 osoby vyšel okolo 30 000 kč za 8/9 dní. V ceně je ubytování, jídlo, palivo i parkovné. Náš styl utrácení bych označil jako střední cestu, jedli jsme v průměrných restauracích, ale žádné zbytečné atrakce a zážitky jsme neplatili. Ubytováni jsme byli v levnějších kategoriích.

Ubytování se pohybovalo (Rumunsko i Srbsko) od 1500 kč do 3000 kč za noc pro 3 osoby, záleželo na oblasti. V ceně, krom jednoho případu, byla snídaně, v Gerníku byla i večeře.

Ceny jídel v restauracích se blížily evropskému standartu, supermarkety byly levnější. Jak už jsem zmínil v Srbsku byly ceny nízké.

Tankovali jsme pouze v Rumunsku, ceny paliva by měly být obecně nižší, ale vždy jsme platili srovnatelně s ČR.

Vstupy jsme asi neplatili nikde a parkovné pouze výjimečně a nebylo drahé.

Závěr

Doufám, že se vám krátký článek o naší cestě líbil a třeba jsem vás inspiroval k dalšímu výletu. V článku nejsou obsaženy všechny informace, hlavně jednotlivé památky ve městech, atd.

Máte-li jakékoliv dotazy, neváhejte mě kontaktovat (siska1999@seznam.cz).