Týna Vašíčková

27. března 2018 11:48

Řecký stopařský deník: 3) Mykény

Jak nezvládáme místní dopravní systém ani otevírací dobu v Tirynthu, ale zato navštěvujeme hrobku a legendární Mykény.

Galerie Mapa

Řecko září 2015: Peloponés a Athény

10.9. ČTVRTEK: DREPANO - MYKÉNY a zpět

• Vstávačka v 10. Spali jsme jako když nás do vody hodí. Jdeme kolem schránky a posíláme pohledy domů. Autobus dle informace z recepce jede jednou za 2 hodiny, dáváme si preclíky (sezamové a tvrdé, těm Rumunským se zdaleka nevyrovnají), nanuka a pak kafe, zatím nejlevnější.

• Nerozumíme špatné výslovnosti angličtiny prodavačky, Štěpán si chce dát peanuts "pinats" croissant, ale je z toho "spinach", k jeho zklamání. Týna jí rozumí "náplň se zubama" - títh - ale je to "čís" - sýr feta.

• Greek kafe (= náš turek) zásadně nosí Týně, přestože si ho objednává Štěpán a nedávají k tomu lžičku. Jejich espresso medium je u nás malé. Jejich malé je sotva na 2 lžičky.

• Těšili jsme se na ozdravný mořský vzduch, ale všude páchne benzín a smrad z aut a motocyklů. Na zastávce je normální kouřit cigarety, nějaký pán s doutníkem si dokonce klidně přisedá k matce s malým dítětem. Jiný se zapálenou cigaretou vchází do kanceláře autobusového nádraží a ptá se na něco recepční. V ČR nepředstavitelné výjevy.

• Autobus má jet v 11:15 a pak až ve 13:15, dle informace paní na recepci v kempu. Máme čas, čekáme tedy v kavárně. Dostáváme kafe a přesně ve 12:45 na protější zastávce zastavuje autobus. Je to samozřejmě ten náš, do Nafplia. Nemůžeme odejít, protože nemáme zaplaceno, a než se rozkoukáme, autobus je zase fuč.

• Rezignujeme, vysedáváme u kafe a rozhlížíme se po dění na návsi. Projíždí kolem místní chlapec na kole a u kostela se za jízdy křižuje. Vzpomínám si, že paní v autobuse včera dělala to samé. Štěpán nosí australský klobouk, avšak pozorujeme, že místní pokrývky hlavy nenosí (až na výjimky).

• Zjišťujeme, že do autobusu se evidentně nastupuje uprostřed silnice - autobus prostě v zatáčce přibrzdí, houf místních tam naskočí a frčí se dál.

• Přemýšlíme, kdy asi pojede příští spoj na Nafplio a vždy, když na autobusovou zastávku přijde nějaký člověk, nám svitne naděje. Ale místní si sem prostě chodí zakouřit a jen tak posedět - je to ve stínu. PRASÍNOS = zelený. "Ella" = pozdrav. Nikde není možné spatřit popelnice na plasty.

• Štěpánovi se nechce stopovat do Nafplio = historický okamžik. Nevyplatí se to, cesta autobusem je levná, pokud tedy máte štěstí a nějaký zrovna jede. Mají tu jednotnou cenu za meziměstské autobusy: 1.80.

• Týnu kafe uspává. Když spatříme autobus (13:20), zbrkle vybíháme z "kafárny" a zapomínáme tam Štěpánův klobouk. Sotva v Nafplio vystoupíme, přímo před nosem máme autobus směr Argos. Na správný směr se ujišťujeme u řidiče a hned odjíždíme na Tirynth, kde máme v plánu shlédnout místní archeologický areál.

• Přicházíme k pokladně a paní nám vysvětluje, že už mají skoro zavřeno. Zklamaně zjišťujeme, že na budce má jen do 15:00, ale prý už zavírají ve 14:45, takže prohlídku nestihneme. Posílá nás do Mykén, tam mají prý do 8, tak snad...

• Zkoušíme stop, bere nás paní, co pracuje v divadle v Epidauru. V Argos nás vyhazuje na staré známé zastávce, jdeme do autobusové kanceláře, kde nám vysvětlují, že vystoupíme ve vesnici 2 km od Mykén. Jedna místní paní prý pojede stejným autobusem, tak se nás ujme. Lístek si prý zakoupíme v autobuse. Té paní, co jede s námi, tu ale lístek prodali... možná jen na dlouhé vzdálenosti - je to CHAOS.

•  Vystupujeme ve Fichtia a táhneme pěšky na Mykény, s idylickou čůrací pauzou mezi pomerančovníky.

• Cestou si prohlížíme hrobku, tzv. Aterovu pokladnici - překvapuje nás svou velikostí, je to zážitek.

• Daří se a jsme vpuštěni do areálu Mykén. Štěpán tu zná nazpaměť každý kámen, ukazuje šachtové hroby a Lví bránu. Palácová plocha je nevkusně zabetonována. Je teplo, prší, později je duha a znovu vysvitne slunce. Turistů málo, bereme si olivu a kamínek a schránku mořského živočicha na památku.

• Pak muzeum a rychle pospícháme zpět, abychom stihli poslední autobus z Nafplia, přidává se k nám pes. Stopneme si turisty z Floridy, za průvodce mají Řeka, popovezou nás asi 100 m zpátky k A. hrobce, kterou si jdou prohlédnout. My pokračujeme pěšky dál a čekáme, až pojede nějaké auto. Stopneme si je znovu, když už mají po prohlídce. :D Vezmou nás na křižovatku za Fichtia, jedou do Athén.

• Ve Fitchia se ptáme v místní hospodě party staříků, kteří hrají karty, kde je STASIA, zastávka. Sdělí nám, že autobus jede až ve 20 hod, což nás znepokojuje, to bychom asi nestíhali.

• Jdeme, jak jinak, opět stopovat. Bere nás pán s dodávkou, do Argos, kde nám staví Bulhar z Plovdivu a veze nás do Nafplia. Úspěšně stíháme bus do Drepana. V kavárně se ptáme se na náš kloubouk - zmizel.

• Sedáme si do pizzerie na víno pod banánovníkem. Nějaká paní za nás dává na zem zapáleného "hada". Holčička u vedlejšího stolu se obnažuje. Jdeme s nákupem na pláž (rajče a broskev = obří a skvělé), zabíráme lehátka se slunečníky, je už tma.

• Jdeme svlažit nohy do moře, je teplé a příjemné. Z baru za námi zaznívá hlasitá hudba, do očí nám svítí odnaproti z ostrůvku. O Týny nohu se otírá rybka - několikrát. Jdeme bosi zpět do bungalovu - po kamíncích jako fakíři.