Lucie Gregorová

25. února 2019 22:08

Zážitky blondýn v Istanbulu

Bylo po zkouškách, a tak jsme s kamarádkou Majdou chtěly někam vycestovat, protože cestování je pro nás forma odpočinku. Jelikož jsme chtěly za hranice Evropské unie vybíraly jsme mezi městy Marrakéš a Istanbul. Po krátkém přemýšlení jsme měly jasno a koupené letenky do tureckého města.

Galerie

První dojmy a noční dobrodružství

Čekáme na letišti v Praze, letadlo má více než dvě hodiny zpoždění. Snědly jsme už většinu svačiny, co jsme s sebou jako správné Češky měly a přemýšlely jsme o tom, co budeme v Istanbulu chtít vidět.

Konečně jsme v letadle

Po dlouhém čekání nastupujeme do letadla a doufáme, že hned poletíme a nebude naše zpoždění ještě větší. Po příletu na letiště Sabiha Gocken nastal velký zmatek. Vylézáme z příletové haly do tmy a náš první úkol je najít správný autobus společnosti Havabus, aby nás odvezl do centra města. Všude lidé ve stresu, každý na nás mluví rusky a my jsme stále více zmatené. Když vidíme autobus, který se nám zdá jako “ten náš”, zařazujeme se do nekonečně dlouhé fronty. Po půlhodině čekání přicházíme k autobusu, kde se však dozvídáme, že jede na Taksim. My však chtěly na Kadiköy.

Lehce to zkrátím a řeknu, že sedíme v autobuse a jedeme správným směrem - čili Kadiköy. Po hodině jízdy nás řidič vysazuje u přístavu. My se vydáváme ve 23.41 na metro, které jezdí do půlnoci. Nabíjíme Istanbulkart a vyrážíme vstříc místní hromadné dopravě, která je poněkud zmatená. Metrem jedeme jednu stanici a pak přestupujeme na metrobus, kterým jedeme asi hodinu a už se nám zdá, že to není dobré. Směřujeme totiž kamsi pryč od našeho cíle. Rozhodneme se na nejbližší zastávce vystoupit a ocitáme se na opuštěné zastávce uprostřed dálnice. Je asi jedna ráno a my jsme stále ztracené a zoufalé, že se nemůžeme dostat do hotelu. Po chvíli chůze nás zastaví místní muž a chce nám poradit s cestou. My opět vystrašené, že je to nějaký obchodník s bílým masem a určitě nás někam unese (no jó, prostě předsudky :D). Nakonec se ukázal jako milý člověk, ukázal nám na mapě, kde jsme a zařídil nám taxík. Nasedáme do auta a jedeme do hotelu vzdáleného asi 12 km. V centru města řidič neví kudy dál a tak nás vysazuje na hlavní silnici s tím, že se máme zeptat kolemjdoucích. Jelikož je v ulicích dost rušno není to problém. Hned první skupinka kluků nás dovádí až k hotelu. Sláva hurá, ve dvě hodiny v noci jsme v hotelu a chystáme se jít spát.

Den druhý, zároveň první

V šest ráno Majdu budí svolávání na ranní modlitbu, které se ozývá z přilehlých minaretů, já však po nočním zážitku spím jak dřevo. Vstáváme v osm, jdeme na snídani a vyrážíme prozkoumat město.

Začínáme u paláce Tokapi, který pracovně nazýváme Čokapik. Dále pokračujeme kolem mešity Hagia Sophia, opět naše fantazie vymyslela přezdívku, a to Hagrid a Sofia. Fotíme se u všeho možného i nemožného a máme možnost se jít podívat dovnitř do Modré mešity. Musíme si zakrýt hlavu šátkem a sundat boty. Je nám zima od nohou, ale za tu podívanou to stojí.

Mešita Hagia Sophia

Dále procházíme uličky plné obchůdků se suvenýry a máme namířeno na Grand Bazaar.

Při vstupu procházíme rámem jako na letišti, pískáme, ale místní “dozorčí” to moc neřeší a nám se tak otevírá svět místního prodeje.

Grand Bazaar je největší a nejstarší krytý trh na světě

Je zde všechno. Od koření, přes mýdla po boty a kabelky. Strávíme zde nějaký čas především proto, že je to velice rozlehlý komplex a trochu jsme se ztratily. Už nás to ani nepřekvapuje a tak chodíme mezi obchody, nasáváme místní atmosféru a koukáme na zboží, které nám neodbytní prodejci nabízí.

Když se vymotáme z velkého trhu jdeme se podívat na Sulejmanovu mešitu a hrobku tohoto sultána. Je tu překvapivě klid, žádní turisté. Jen my a pár místních, kteří se chystají k modlitbě.

Sultánova hrobka

Přes úzké klikaté uličky scházíme k přístavu a jedeme přes most na Galata Tower, kde čekáme dlouhou frontu, abychom mohly nahoru.

Galata Tower

Když dorazíme ke vstupu do věže, překvapuje nás výtah uvnitř, který nás vyváží téměř na vrchol. Z ptačí perspektivy vyfotíme pár fotek, pokocháme se a rychle mizíme dolů, protože hodně fouká a je nám zima. Cestu zpět na hotel absolvujeme tramvají a ještě se zastavujeme v restauraci na večeři.

Turecký kebab s bulgurem

Nákupy a výlet lodí

Ráno se chystáme opět do města. Chceme nakoupit nějaké suvenýry, baklavu a jiné drobnosti. Necháváme se zlákat prodejci a jdeme skoro do každého krámku a z každého si něco odnášíme. Ceny jsou tu opravdu směšné a tak máme několik magnetů, sladké dobroty, šátky, ručně vyráběná mýdla a kosmetické taštičky.

Odpoledne máme naplánovanou výletní plavbu přes Bospor a do zátoky Golden Horn. Na lodi máme v ceně oběd formou bufetu. S plnými žaludky jdeme na horní palubu a fotíme, co to jde. Výhled je opravdu skvostný.

Výhled z lodi

Asi po dvou hodinách jízdy stavíme na Beykoz, kde je vyhlášená kavárna. Kapitán lodi nám doporučuje zajít na tiramisu, a protože jsme to my, tak sladké neodmítáme. Sedáme si do útulné kavárničky v přístavu s vidinou dezertu. Číšník nám ovšem sděluje, že “tiramisu is finish”, tak si se smutným výrazem objednáváme jen kávu.

Cestu zpět strávíme opět na horním patře. Po zakotvení se chystáme jet na ubytování, a jelikož jsme vymrzlé, těšíme se na možnost sauny, kterou v hotelu máme k dispozici. Využíváme mikrobus, který nás doveze do těsné blízkosti hotelu.

K večeru jdeme do bazénu a do sauny. Máme celé wellness pro sebe jelikož hotel je skoro prázdný.

Poslední zmatky a cesta domů

V předvečer odletu jsme našly cestu na letiště přesně na mapě, abychom zase nebyly ve stresu jako při příjezdu. Plán je takový, že dojdeme do přístavu procházkou přes promenádu s obchody a tam nasedneme na trajekt, který nás doveze na asijskou část Istanbulu odkud pojedeme autobusem na letiště.

Ráno, když se vzbudíme nám tento plán překazí hustý déšť, mlha a zima. Rychle hledáme jinou možnost cesty a volíme tramvaj místo procházky. Vystoupíme v přístavu Eminönü a nalodíme se na trajekt, který nás stojí 1,95 tureckých lir. Jedeme na Kadiköy, kde si sedáme do autobusu, který nás veze na letiště.

Tentokrát jsme vše zvládly bez problémů a sedíme na letišti a čekáme na letadlo do Prahy.

A jak se nám vlastně líbilo?

Istanbul je krásné město, které mě nadchlo svými kulturními památkami a místním způsobem života. Lidé tu jsou velmi ochotní a snaží se. Za celé čtyři dny pobytu jsme nenarazily na žádný problém se zdejšími obyvateli. S uvážením mohu říct, že město je bezpečné a vhodné pro cestovatele, kteří chtějí dál za hranice Evropy.

Užitečné informace a místní ceny

1. Letíte-li na letiště Sabiha Gocken využijte pro přepravu do centra autobusy Havabus. Je to sice dražší než MHD (z SAW na Kadiköy 14TL), ale rychlejší a praktičtější. Kufr si dáte do zavazadlového prostoru a pohodlně si sednete

2. Pokud hodláte cestovat po městě hromadnou dopravou pořiďte si Istanbulkart - stojí 6 TL a nabíjíte si kolik částku jakou chcete - ale pozor! Automaty na nabíjení ve stanicích berou pouze bankovky a nevrací

3. Ceny jsou více než příjemné a tak se dobré jet s prázdnějším kufrem ať můžete nakupovat

4. Plavba přes Bospor se vyplatí - krásný zážitek a jak říkají místní, tak Istanbul je nejhezčí z lodi. My měli plavbu domluvenou přes hotel a vyšla nás na 35€ (i s obědem a svozem autobusem až k lodi). Určitě se dá domluvit i v přístavu a nejspíš i levněji

5. Galata tower - vstupné 30TL - nahoře velmi malý prostor, ale v případě hezkého počasí krásný výhled, který stojí za to

6. Modrá mešita - bezplatný vstup - je třeba, aby ženy měly šátek přes vlasy. Pokud nemáte vlastní můžete si zde půjčit. Boty se zouvají a je velmi chladná zem - doporučuji teplejší ponožky - zvlášť pokud v mešitě chcete být delší dobu a vše si pořádně prohlédnout

7. Ceny - jídlo na ulici (kebab cca 30-40TL, vařená kukuřice z pojízdného stánku 4TL, ovocné džusy 5-10TL), jídlo v restauraci (kebab a perlivá voda 50TL), voda v láhvi (0,5l za 1TL, 1l za 2TL), suvenýry (magnety cca 5TL, šátky 10-20TL, náramky 2-5TL)

Toto je můj první publikovaný článek, tak doufám, že Vám jeho přečtení dalo užitečné informace a snad jste se i trochu pobavili. :))