Honza Siska

18. února 2019 15:02

Zimní Izrael 2019

Přechod z Jordánska a pět dní v Izraeli ve dvou lidech.

Mapa

Užitečné informace

Jazyk - hebrejština a arabština, většina populace umí slušně anglicky, i Palestinci.

Měna - NIS (nový izraelský šekel)

Bezpečnost - Po celé zemi jsou rozeseti vojáci a další bezpečnostní složky, samozřejmě riziko útoků je na každém kroku, ale díky množství bezpečnostních složek a propracovanému systému je Izrael bezpečná zem a žádné problémy jsme nepocítili.

Doprava - Autobusová doprava je relativně spolehlivá a hustá, nesetkali jsme se s delším zpožděním. Přesto je potřeba si dopředu naplánovat trasy, protože frekventovanost není velká. Malá část území je pokryta železnicí. Je možné si půjčit auto, ale četli jsme o problémech s pojištěním na palestinském území.

Viza - dostanete zdarma na hranici.

Cesta

Izraelské cestě předcházely tři dny v Jordánsku, o této části našeho výletu se můžete dočíst v předešlém článku.

4.2.2019 - Kolem poledne jsme přešli z Jordánska do Izraele. Izraelská část kontroly je mnohem zdlouhavější a psychicky náročnější, než část Jordánská. Ihned po příchodu probíhá první menší výslech v angličtině, ptali se na otázky ohledně informací v našem pasu, datum narození, místo narození, bydliště,...dále se ptali jak dlouho a kde jsme byli v Jordánsku a jak dlouho budeme v Izraeli, následoval přesun do budovy a kontrola zavazadel. Před vstupem nás čekal další výslech ohledně plánu naší cesty, kde budeme bydlet, jak se budeme dopravovat, co máme v plánu vidět a také padlo několik otázek na náš vzájemný vztah mezi mnou a mým kolegou cestovatelem. Po kontrole zavazadel následoval poslední výslech, měli jsme štěstí, paní policistka byla původem z Česka a rozhovor probíhal v češtině. Opět nám pokládala stejné otázky ohledně našeho vzájemného vztahu, naší cestě po Izraeli a cestě v Jordánsku, koho jsme potkali, s kým jsme se bavili, o čem jsme se bavili,...Někteří působí nepříjemně, předpokládám, že z velké části sledují reakce člověka. Celý proces zabral asi hodinu, nebylo to nic příjemného, ale na druhou stranu po vás nikdo neřve, jen dokola pokládají ty samé otázky.

Eilat

Hraniční přechod se nachází asi 40 minut chůze od Eilatu, je možné si vzít taxi za 20NIS, z časových důvodů jsme tak učinili. Poprosili jsme, aby nás zavezl k obchodu se SIM kartami, pán byl milý a ukázal nám levné bistro, autobusové nádraží a cestu na pláž. Pořídili jsme SIM za 70NIS, dostali jsme 5GB dat, po celou dobu pobytu bez jediného problému. Obchod se SIM se nachází 200 metrů nad autobusovým nádraží po pravé straně, po cestě narazíte na bistro s výborným izraelským jídlem. Následně jsme koupily lístky na bus 444 do Jeruzaléma ve 14:15 a zbytek času jsme věnovali koupání v moři. Cesta do Jeruzaléma trvá okolo 4 hodin, přijeli jsme po setmění a ubytovali se v Cinema hostel. Z autobusového nádraží jsme se dopravili tramvají.

Mahane Yehuda market

5.2.2019 - 06:50 jsme sedli na bus 963 do Kiryat Shmona, cesta trvala 3 hodiny, následně jsme přesedli na bus 58 okolo 10:30 a po půl hodině jízdy vysedli na zastávce Sayeret Egoz Monument. První zastávka byl Nimrod Fortress, vzdálený pár minut chůze na dohled od zastávky. Platí se vstupné okolo 20NIS na osobu a prohlídce jsme věnovali asi hodinu, následně jsme se vrátili na zastávku. Okolo jedné hodiny jsme nasedli opět na bus 58 a pokračovali na konečnou do vesnice El-Rum, již během čekání na zastávce zastavilo několik aut a nabízelo nám svezení, bohužel nikdo nejel našim směrem. Z El-Rum jsme se vydali kousek pěšky směrem k Merom Golan, za zatáčkou jsme začali stopovat a první auto zastavilo za 15 sekund !!!, hodný místní děda nás dovezl do Merom Golan, kde mimochodem bydlel, ale navíc nás bez jakékoliv žádosti automaticky vyvezl na kopec nad městečkem Merom Golan, kam jsme směřovali. Z toho kopce je nádherný výhled na Izrael, ale především na Sýrii, která se nachází dva kilometry daleko, při pěkné viditelnosti je možné dohlédnout až do Damašku, my jsme měli štěstí na počasí.

Nimrod Fortress

Musím přiznat, že jsme se těšili na nebe plné raket a střelbu v dálce, bohužel byl klidný den. Po krátkém kochání jsme seběhli kopec do Merom Golan a sedli na bus 59 v 15:12 do Qatsrin, kde jsme přesedli na bus 57 do Tiberias. Zde jsme se ubytovali v Tiberias hostel a večer věnovali prohlídce města. Celý den byl hektický a bez dat a Googlemaps v telefonu nerealizovatelný, přesto ho já osobně hodnotím jako nejhezčí během naší cesty. Určitě doporučuji v Golanech strávit o den víc, my jsme bohužel tolik času neměli.

Výhled na Sýrii

6.2.2019 - 7:30 jsme sedli na bus 962 do Jeruzaléma, cesta trvala přes dvě hodiny. Celý den jsme věnovali prohlídce města, začali jsme v  Old City, město je poměrně chaotické a několik hodin blouděním a hledáním významných míst strávíte. Předem se doporučuji podívat na přístupné hodiny do Dome of the Rock, zbylá místa byla přístupná po celý den. Následně jsme si udělali procházku na Mount of Olives, odkud byl krásný výhled na Jeruzalém. Cestou zpět jsme chtěli navštívit hrob Oscara Schindlera, hřbitov byl bohužel zavřený. V odpoledních hodinách jsme navštívili Yad Vashem, jedná se o muzeum a pomník obětem Holokaustu. Večer jsme vyrazili prozkoumat Mahane Yehuda market, určitě doporučuji večerní návštěvu, kdy celá tržnice žije.

7.2.2019 - Měli jsme v plánu si udělat výšlap na pevnost Masada, kvůli dešťům a následnému sesuvu půdy jsme byli nuceni vystoupit v letovisku Ein Bokek a celý den jsme strávili koupáním v Mrtvém moři a výšlapem do přilehlých hor. K Masadě jezdí autobusy 444 a 486, spojení je poměrně časté a cesta trvá asi dvě hodiny.  My jsme, jak už jsem zmínil, strávili pohodové dopoledne koupáním v Mrtvém moři a následně jsme vylezli na vyhlídku do hor na letoviskem Ein Bokek, na Mapy.cz jsou dostupné trasy pro inspiraci. Večer jsme se vrátili do Jeruzaléma.

Výhled na Mrtvé moře a Ein Bokek

8.2.2019 - Ráno jsme vyrazili autobusem do Betléma. Spojení zajišťují busy 231 a 234. První zmíněný jezdí až do Betléma, druhý zastaví před městem. Doporučuji cestou tam bus 231, projít si historické centrum a pěšky pokračovat ke stěně s grafity směrem k Checkpoint 300. Čekejte důkladné kontroly, Betlém je Palestinské území. Cesta zpět může být pro někoho nepříjemná, tlačíte se v davu plném místních, kteří se snaží dostat do Izraele, pro turisty by žádné nebezpečí hrozit nemělo. V odpoledních hodinách jsme sedli na bus do Tel Avivu, jezdí několik spojů, poměrně často. Po příjezdu jsme prošli proslulé autobusové nádraží (Central bus station Tel Aviv), jedná se o bývalé nákupní centrum předělané na nádraží, budova je natolik obrovská a nepřehledná, že velkou část tvoří squat. Následně jsme se ubytovali v Overstay Jaffa Backpackers Hostel a večer věnovali procházce po pobřeží.

Betlém (Palestina)

9.2.2019 - Ráno jsme vyrazili do Jaffy, jedná se o staré přístavní město, dnes napojené na Tel Aviv. Následně jsme prošli celé několikakilometrové pobřeží a cestu zpět jsme zvolili městem. V odpoledních hodinách jsme využili sdíleného taxi na letiště a ve 20:40 odlétali zpět do Krakova. Doporučuji přijet na letiště dřív, probíhá více důkladných kontrol a výslechů.

Tel Aviv

Zhodnocení

Izrael je zajímavá zem plná bezpečnostních složek na každém rohu. Kvůli těmto aspektům může mít turista zvláštní pocity, přesto si troufám říct, že se jedná o bezpečnou zem. Místní jsou velice nápomocní a většina umí slušně anglicky. Určitě musím zdůraznit židovský svátek od pátečního setmění do sobotního setmění, kdy nejezdí žádné spoje hromadné dopravy !!! svátek probíhá každý týden, proto si dobře naplánujte cestu. Během svátku jsou otevřené restaurace a obchody provozované přistěhovalci. Ceny jsou vyšší, než u nás, u potravin asi dvojnásobně, ceny ubytování jsou různorodé a doprava je srovnatelná.

Ceny

Celkově - Celá cesta po Izraeli za jednu osobu včetně letenky vyšla okolo 9000 kč.

Doprava - letenka z Tel Avivu do Krakova 1400 kč. Doprava po Izraeli 2500 kč.

Ubytování - 2500 kč

Jídlo - 1800 kč

Vstupy - Nimrod 120 kč

Ostatní - SIM karta 400 kč, opalovací krém 220 kč.

Závěr

Doufám, že vás článek inspiroval a pomohl v plánování další cesty. Pokud máte jakékoliv dotazy, neváhejte mě kontaktovat (siska1999@seznam.cz)